Autor |
Wiadomo¶æ |
Sinner |
|
Temat postu:
Wys³any: 07-01-2016 - 11:37
|
|
Moderator
Do³±czy³/a: 29-11-2002
Status: Offline
|
|
Marudzę, bo Oculus Rift w Europie kosztuje 700 EUR (a w USA 600 USD...) plus przesyłka. |
|
|
|
|
|
Raul |
|
Temat postu:
Wys³any: 07-01-2016 - 22:27
|
|
Admin Forum
Do³±czy³/a: 05-01-2002
Status: Offline
|
|
|
|
|
Sinner |
|
Temat postu:
Wys³any: 08-01-2016 - 10:17
|
|
Moderator
Do³±czy³/a: 29-11-2002
Status: Offline
|
|
Cardboard i podobne wynalazki to raczej demo do VR, jest różnica pomiędzy profesjonalnym zestawem obsługiwanym przez mocny komputer (a OR wymaga mocnego komputera) a trzymaniem telefonu przy twarzy (bo do tego sprowadzają się te rozwiązania).
On nawet jest moim zdaniem wart te 3k PLN, rzecz w tym, że od zarania dziejów (czyli ca. 2011) gadające głowy z OR mówiły, że celują w 300-350 dolarów, a jakoś ciężko mi uwierzyć, że w ostatniej chwili dopiero się połapali, że się nie da.
Codo kupowania jako pierwszy - nie ulega wątpliwości, że teraz to jest zabawka dla zajawkowiczów. Ja się za takiego uważam, ale mimo to trochę ciężko mi zracjonalizować sobie taki wydatek. |
|
|
|
|
|
Raul |
|
Temat postu:
Wys³any: 09-01-2016 - 22:01
|
|
Admin Forum
Do³±czy³/a: 05-01-2002
Status: Offline
|
|
A te VRY do PS4 czy Samsungów Galaxy S są coś warte? Są tańsze. |
|
|
|
|
|
Sinner |
|
Temat postu:
Wys³any: 11-01-2016 - 08:52
|
|
Moderator
Do³±czy³/a: 29-11-2002
Status: Offline
|
|
Problem z VR polega na tym, że musisz mieć stałą i wysoką częstotliwość klatek, bo inaczej dostaniesz mdłości. Nie jestem przekonany, czy nawet najmocniejszy telefon jest aktualnie w stanie generować grafikę w przyzwoitej jakości i 60fps. Lepiej wygląda ten patent który linkowałeś wyżej, kiedy przerzucasz tę robotę na kompa a telefon tylko wyświetla, ale mam pewne wątpliwości, jak to będzie wyglądało na małym ekranie. Obadam to sobie z ciekawości jak będę miał wolną chwilę i opiszę.
Project Morpheus (PS4) to ciekawy pomysł, ale ponownie - obecna generacja konsol nie daje rady wygenerować 1080p@60fps na jednym ekranie, a co dopiero na dwóch. Słyszałem jakieś pogłoski, że ma być do tego dodatkowa, zewnętrzna karta graficzna, która będzie to wszystko liczyć, ale nie mam (i nie planuję mieć) konsoli, więc niespecjalnie śledziłem ten temat. Niemniej jednak jeśli to prawda i faktycznie dadzą zewnętrzny moduł graficzny do PS4, to może to mieć bardzo ciekawe konsekwencje dla tego rynku. |
|
|
|
|
|
Raul |
|
Temat postu:
Wys³any: 16-01-2016 - 19:48
|
|
Admin Forum
Do³±czy³/a: 05-01-2002
Status: Offline
|
|
Ok, stała i wysoka częstotliwość, to rozumiem, ale czy koniecznie musi to być 1080p? Nie widziałem tego na żywo więc nie wiem czy to jest jakaś znacząca różnica. w Końcu okulary są małe, teoretycznie 720p powinno wystarczyć.
(wydzieliłem do osobnego tematu) |
|
|
|
|
|
Sinner |
|
Temat postu:
Wys³any: 20-01-2016 - 09:44
|
|
Moderator
Do³±czy³/a: 29-11-2002
Status: Offline
|
|
Ekranik może być mały, ale mamy go bardzo blisko oczu, co oznacza że bardziej widać wszelkie wady grafiki - na przykład aliasing. Im wyższa rozdzielczość, tym lepsza jakość obrazu, a co za tym idzie łatwiej jest uwierzyć, że faktycznie jesteśmy w wirtualnym świecie.
Nie wątpię, że w miarę jak ten rynek zacznie się rozwijać pojawią się tańsze produkty o niższej jakości obrazu. Na chwilę obecną jednak zarówno Oculus, jak i HTC/Valve zależy na osiągnięciu efektu "WOW", aby przeciętny Kowalski (czy też raczej, nie oszukujmy się, Smith) zapragnął mieć takie cacko w domu jak tylko ceny pójdą w dół.
Btw <mode='czepialstwo'>: to nie jest pełne 1080, takie jak mamy w monitorach HD (czyli 1920x1080). Oba ekrany Oculusa wyświetlają w 1080×1200 - wychodzi "tylko" niecałe 400 tysięcy pikseli różnicy </mode> |
|
|
|
|
|
Raul |
|
Temat postu:
Wys³any: 24-01-2016 - 10:29
|
|
Admin Forum
Do³±czy³/a: 05-01-2002
Status: Offline
|
|
Ta VR to tylko większe odcięcie id świata rzeczywistego. Jeśli gram w zwykłe gry to i tak mnie to pochłania w 99%. Jeśli cena spadnie do 100$ to może się skuszę.
Mógłbym ewentualnie na jakiś targach to obie obejrzeć. |
|
|
|
|
|
Raul |
|
Temat postu:
Wys³any: 21-02-2016 - 23:45
|
|
Admin Forum
Do³±czy³/a: 05-01-2002
Status: Offline
|
|
Ceny Samsunga Galaxy S7 Edge mają startować z pułapu 3599 złotych, w przedsprzedaży jest oferowany w zestawie z Gear VR. Wiem, że nie jesteś za bardzo zainteresowany, ale to jest jakaś opcja. S7 (do zwykłej wersji tez dodają) jest naprawdę szybkim smartfonem, nie wiem czy wystarczająco na VR. |
|
|
|
|
|
Sinner |
|
Temat postu:
Wys³any: 22-02-2016 - 15:51
|
|
Moderator
Do³±czy³/a: 29-11-2002
Status: Offline
|
|
3600 PLN to więcej niż 700 EUR Jest to również więcej, niż na chwilę obecną jestem skłonny zapłacić za telefon, tym bardziej, że dość niedawno kupiłem Nexusa 6 i on mi na razie wystarczy.
Odnośnie S7 - fajną fotę strzelili Zuckerbergowi na premierze: >>Klik<<. |
|
|
|
|
|
Raul |
|
Temat postu:
Wys³any: 23-02-2016 - 21:11
|
|
Admin Forum
Do³±czy³/a: 05-01-2002
Status: Offline
|
|
Trochę to smutne. Wolę świat wirtualny bez okularów. Aby chociaź zachować pozory kontaktu z rzeczywistością |
|
|
|
|
|
Sinner |
|
Temat postu:
Wys³any: 17-10-2017 - 21:30
|
|
Moderator
Do³±czy³/a: 29-11-2002
Status: Offline
|
|
Minęło półtorej roku i oto przy okazji letniej przeceny stałem się szczęśliwym posiadaczem Rifta W zestawie dostałem okulary, parę kontrolerów Touch i dwa sensory.
Pierwsze wrażenie - rewelacja.
Drugie i trzecie - jak wyżej.
Sprzęt przyjechał w eleganckim i sprytnie zaprojektowanym pudełku - każdy komponent ma w nim swoje miejsce i jest zabezpieczony przed przemieszczaniem się podczas transportu. Nie będę się specjalnie nad nim rozwodził - dowolny unboxing na Youtube pokaże dokładnie o czym mówię.
Okulary są nieco cięższe niż się spodziewałem, ale nie na tyle, by powodować dyskomfort. Dodatkowo można je regulować na głowie za pomocą pasków na rzepy i działa to całkiem nieźle. Można też regulować rozstawienie soczewek, aby dopasować je do wielkości głowy i rozstawu oczu. Osobiście nie obraziłbym się, gdyby dało się je rozsunąć nieco bardziej, ale i tak jest bardzo dobrze.
Kontrolery są absolutnie fenomenalne. Bardzo wygodne i świetnie leżące w dłoniach, dodatkowo wyposażone w czujniki na wszystkich klawiszach i spustach wykrywające nie tylko samo naciśnięcie przycisku, ale nawet sam fakt położenia na nich palca bez naciskania, co pozwala na wykonywanie gestów w VR, takich jak zaciśnięta pięć, uniesiony kciuk, salut, etc, jak również stanów pośrednich. Obscenicznych się nie da, próbowałem (prawdopodobnie dużo krócej niż testerzy Oculusa ).
O sensorach za wiele nie powiem, bo się nie znam Są ładne i nie powinny psuć estetyki żadnego pomieszczenia (w każdym razie nie bardziej niż stojący obok komputer). Dodam tylko, że w zestawie były dwa, co moim zdaniem w zupełności wystarcza, ale można dokupić trzeci, aby zapewnić sobie śledzenie w 360 stopniach (bez tego kiedy stoimy tyłem do sensorów zasłaniamy ciałem kontrolery).
Do podłączenia tego wszystkiego potrzebujemy jeden port HDMI oraz trzy porty USB, w tym jeden 3.0.
Zachwyca precyzyjne śledzenie tego całego sprzętu - renderowane w VR dłonie poruszają się idealnie tak, jak powinny. Dodatkowo system orientuje się, kiedy odłożymy gdzieś
kontroler i nie próbuje wtedy wyświetlać upiorne wyglądającej oderwanej dłoni. Zamiast tego widzimy kontroler tak, jak on wygląda w rzeczywistości, na tyle dokładnie, że można go bez problemu podnieść na przykład ze stołu nie zdejmując okularów. Na początku uczucie jest trochę dziwne, ale szybko można się przyzwyczaić.
Wrażenie przestrzeni i twójwymiarowości jest niesamowite, nawet w statycznych aplikacjach, takich jak Oculus Dreamdeck czy The Lab, nie mówiąc już o rollercoasterach (mam dziką frajdę z odpalania tego znajomym) czy bardziej interaktywnych grach. Nawet główne menu Oculusa, stylizowane na luksusowy apartament, robi kolosalne wrażenie.
Do mojego zestawu dostałem w gratisie kilka gier, spośród których wyróżniają się dwie: Lucky's Tale i Robo Recall.
Pierwsza to sympatycznie wyglądająca platformówka przeznaczona raczej dla dzieci, która po kwadransie prawie doprowadziła mnie do nudności Chętnie bym w nią pograł na zwykłym ekranie, ale w VR niestety kamera robi z błędnikiem rzeczy, o których nie należy wspominać w dobrym towarzystwie. Niemniej jednak widziałem w Sieci pozytywne recenzje ludzi, którzy prawdopodobnie mają mocniejsze żołądki ode mnie.
Druga to bardzo ciekawa strzelanka, w której gramy jako reprezentant firmy sprzedającej androidy i "wycofujemy" wadliwe (czyt. mordujące wszystko, co się rusza) egzemplarze przy pomocy ograniczonego, ale w zupełności wystarczającego podręcznego arsenału. Tu ponownie należy wspomnieć o fantastycznej precyzji kontrolerów, dzięki której możemy celować z pistoletów używając muszki i szczerbinki, zamiast celowniczka typowego dla klasycznych strzelanek. Gierka jest fantastyczna i bywa bardzo dynamiczna, ale nie ma efektów ubocznych podobnych do Lucky's.
Oprócz tego mamy fenomenalny tutorial uczący posługiwania się kontrolerami oraz cały szereg gier, aplikacji i "experiences", do wyboru, do koloru (symulator astronauty na ISS zapiera dech w piersiach).
Na koniec zostawiłem sobie małą perełkę - Minecraft VR. Samego MC na pewno nikomu przedstawiać nie trzeba, więc sobie daruję Kiedy zobaczyłem go w Oculus Store pomyślałem, że w najlepszym razie będzie zabawką na kilka minut, ale bardzo srogo się myliłem i zanim się obejrzałem kopałem już moją standardową dziurę do piekła Najbardziej niesamowite jest wrażenie skali - grając w zwykłego MC wiemy, że niektóre konstrukcje są duże, ale różnica pomiędzy "wiedzieć" a "widzieć" jest w tym przypadku nie do przecenienia. Kiedy stanąłem na krawędzi wirtualnego klifu poczułem zupełnie prawdziwy lęk wysokości, a stojąc u jego stóp czułem się bardzo malutki. Trudne do opisania jest również odczucie, kiedy zorientujemy się, że pojedynczy blok sięga nam do pasa - niby na ekranie też to widać, ale brakuje tam poczucia skali. Oprócz tego wersja Win10 (jedyna obsługiwana natywnie przez Oculusa) ma bardzo fajnie działające sterowanie narzędziami - nie musimy obracać się w stronę obiektu na którym chcemy popracować, wystarczy wskazać go kontrolerem i nacisnąć przycisk akcji. Bardzo to wygodne przy kopaniu dołów
Raul - w jednym z postów powyżej pytałeś jakie znaczenie ma rozdzielczość. Odpowiadam - kolosalne. Nawet w Oculusowym prawie-HD widać piksele, na szczęście tylko podczas statycznych scen, takich jak obsługa menu. Kiedy coś się faktycznie dzieje przestajemy na nie zwracać uwagę, więc niespecjalnie to przeszkadza. Zapewne w kolejnych iteracjach zostanie to poprawione.
Ostateczny werdykt - moim zdaniem rewelacja, ale na pewno nie dla każdego. Pomijając wysoką cenę problemem może też być potencjalna choroba morska (na szczęście mnie dopadła tylko przy jednym tytule, ale słyszałem o ludziach, którzy rzygali w menu) i niewielka ilość dedykowanych gier z górnej półki - na te trzeba pewnie będzie jeszcze poczekać jakiś rok-dwa.
Jeśli miałbym komuś doradzać zakup, to poleciłbym najpierw spróbować aplikacje na różnych poziomach komfortu (istnieją już w Polsce wypożyczalnie oraz stacjonarne punkty, w których można wypróbować na miejscu) i przekonać się, czy nie doprowadzą nas do choroby. Warto też, moim zdaniem, poczekać na kolejną promocję/wyprzedaż.
Na koniec odniosę się jeszcze do tego cytat - wtedy przegapiłem, a potem jakoś głupio było tak bez okazji uprawiać nekromancję
Cytat: Trochę to smutne. Wolę świat wirtualny bez okularów. Aby chociaź zachować pozory kontaktu z rzeczywistością
Nie widzę tam nic smutnego. Tych ludzi zaproszono tam do przetestowania Rifta i Zuke kręcący się po sali jest zdecydowanie najmniej interesującym elementem tej imprezy Kiedy zaczął przemawiać wszyscy zwrócili na niego uwagę |
|
|
|
|
|
Raul |
|
Temat postu:
Wys³any: 19-10-2017 - 12:54
|
|
Admin Forum
Do³±czy³/a: 05-01-2002
Status: Offline
|
|
To się rozpisałeś Fajnie się czytało. Nadal nie jestem przekonany, może kiedyś gdy będzie to tańsze i lepsze to przemyślę. Jak będzie okazja to wypróbuję.
Dla mnie RR (Real Reality) jest nie do pobicia póki co. |
|
|
|
|
|
Sinner |
|
Temat postu:
Wys³any: 19-10-2017 - 14:30
|
|
Moderator
Do³±czy³/a: 29-11-2002
Status: Offline
|
|
Cytat: Dla mnie RR (Real Reality) jest nie do pobicia póki co.
Gameplay mało ciekawy, przydługi tutorial, questy monotonne, surowców mało i na dodatek trzeba długo grindować... Słabe to RR moim zdaniem, ale co kto lubi... |
|
|
|
|
|
Raul |
|
Temat postu:
Wys³any: 20-10-2017 - 12:01
|
|
Admin Forum
Do³±czy³/a: 05-01-2002
Status: Offline
|
|
Ale jaka rozdzielczość Mi tam się RR podoba, czasem questy zadkakują i trzeba trochę poexpować
Tak z ciekawości ile orientacyjnie kosztuje taka zabawka? |
|
|
|
|
|
|